The Happiness Hypothesis
🔵 Psykologian valitut palat? Kyllä, se on tässä ja mitä miellyttävimmässä muodossa. Noin 240 sivua!🟢 Kirjan tarkoitus on käsitellä kymmentä ajatusta onnellisuudesta. Johanthan Haidt on koostanut ne 10 ajatusta muinaisista viisauksista ja hakee näille ajatuksille tukea eri tieteellisistä tutkimuksista, lähinnä psykologian alalta. Ajatukset käsittelevät niin uskontoa kuin vastavuoroisuutta ja tietenkin onnea sekä elämän tarkoitusta.🟢 Kirjan […]
Kasva tai kuihdu
Kirjan keskeinen oppi on haastattelujen pohjalta koottu 10 merkittävää kiteytystä, joista minua kiinnosti eniten väittämä, että orgaaninen kasvu on usein kannattavinta. Väittämän toinen puoli on, että epäorgaanisilla keinoilla kasvua ei synny. Huomionarvoista on, että haastattelut keskittyivät kasvuyrityksestä scale up-yritykseen, joissa yrityskauppojen jne työkalujen käyttö on vähäisempää kuin yleensä suurissa yrityksissä.
Ice
Kirjan keskeiset ideat liittyvät jään vaikutukseen eri teollisuuden aloilla. Boston oli Frederic Tudorin aikaan jääteollisuuden Piilaakso, jonka kautta syntyi monia uusia liiketoimintoja. Tudorin toinen innovaatio oli myydä jäätä baareihin, joista jään käyttö yleistyi, niin että se on tänään keskeinen osa (amerikkalaista) elämää. Kirja korostaa kaupallisen jään vaikutusta ruoka- ja juomateollisuuteen, terveydenhuoltoon, urheiluun sekä pienesti yhteiskunnallisiin muutoksiin.
The Coming Wave
Nykyajan Turing-testi sisältäisi jotakuinkin seuraavanlaisen tilanteen: tekoälyn kyky suorittaa testi, jossa sen on hankittava 1 miljoona dollaria Amazonilta muutamassa kuukaudessa käyttämällä vain 100 000 dollaria.
Beyond Disruption
Pääviesti on kuinka pääsisimme eroon nolla-summa -strategiasta, jonka tavoite on kilpailla olemassa olevasta markkinaosuudesta ja tuhoaa työpaikkoja. Kirja muistuttaa, että on disruption ja transformaation lisäksi on myös uuden liiketoimiminnan kehittämistä.
Think Bigger
Tiesitkö, että Yesterday-biisin alkuperäiset sanat olivat ”Scrambled eggs. Oh my baby, how I love your legs . . .”? Paul McCartney keksi aamulla herätessään biisin sävelen ja aamupalaa tehdessään hymisteli siihen sanat.
What It Takes
Pääviesti on, että pieni vaatii yhtä paljon työtä kuin iso ja siksi tämä pitää luokitella Think big-kirjaksi.
Breaking Through
Viestintä on Susmanin mielestään työtä, jota opitaan käytännön kautta, havainnoimalla mestarin työtä ja parhaimmillaan hyvän ohjaajan kanssa. Miten hän tietää sen? Koska hän kokee näin oppineensa ammattinsa. Kirjansa kautta hän haluaa tarjota osaaamisensa lukijalle ja siinä tietenkin amerikkalaisen bisneskirjan tyyliin tarjolla 10 oppia.
Aaker on Branding
Jos et ole vähään aikaan lukenut kirjaan miten markkinoinnilla saadaan tuloksia aikaan, niin tässä siihen nopea apu.