Binns: Corporate Explorer
Kirjan pääviesti on, että todennäköisyydet start-upeille disruptoida liiketoimintaa ovat muuttuneet. Korporaatioissa on opittu elämään disruption kanssa ja uusi todellisuus on, että suuret yritykset kykenevät hyödyntämään resurssejaan kehittämiseen.
Bradford: Connect
Kirjan pääviesti on, että vaikka kaikki ihmissuhteet ovat erilaisia, niin ne kehittyvät samansuuntaisesti ja yleensä ne alkavat yhteisestä kiinnostuksen kohteesta. “Be yourself, everybody else is taken.” (Oscar Wilde)
Bahcall: Loonshots
Kirjan vaikein kysymys on, että miksi hyvät tiimit, hyvät tarkoitukset ja parhaat ihmiset tappavat erinomaisia ideoita.
Porter: Competitive Strategy
Kirjan pääviestiä on saada yrityksen tekemään parempaa liiketulosta kuin toimialan muut yritykset.
Alahuhta: Johtajuus
Viisi pointtia:1) Kirkas suunta ja selkeät tavoitteet, 2) Avoimuus & suoruus, 3) Fokus, 4) Yksinkertaisuus ja 5) Oikea-aikaisuus
Iansiti & Lakhani: Competing in the Age of AI
Kirja keskeinen ratkaisuvaihtoehto on rakentaa oma AI-tehdas. Avainsanat onneen ovat ”datan ja analytiikan teollistaminen”. Aloita kehittämällä chatbotin kautta asiakasymmärrystä, koneppimista verkkokauppaan ja RPA:lla automatisoit taustaprosesseja.
Kahneman, Sibony, Sunstein: Noise
Päätöksenteon tavoite on synnyttää jatkuvasti täysosumia, vaikka ajattelumme kivijalka on vinossa ja se kohisee.
Berlin: The Man Behind The Microchip
Noycen johtamisperiaatteita: - Viettää 99% työajasta inspiraatiovaiheessa ja loput perspiraatiossa. - Sitoutua ajatukseen yhteisestä leivästä. - Toimia oikein ja antaa mahdollisuus toimia oikein. - Laissez-fairen kautta ihmiset saa loistaa. - Tehdä rohkeita päätöksiä. - Luoda aktiivisesti yrityskulttuuria.
Horowitz: The Hard Thing about The Hard Things
Kirjan pääviestit on kohdistettu pääasiallisesti scale up-yhtiöille, mutta jokainen voi hyödyntää niitä missä tahansa skaalaustilanteessa.