Aimo Autio: Markkinoinnin perusteet (1971)
”Markkinointi on kaupallisten toimintojen suorittamista”. Kirjassa on paljon perusteellista selitystä markkinoinnin ja myynnin suhteesta, joista poimin esimerkkejä. Autio lanseeraa mm. yhteenniveltäminen-käsitteen, jolla tarkoitetaan tarvetta saattaa valmistus-, osto-, myynti- ja kuljetustehtävät yhteiseen käsitykseen tavoitteista.
Louis Gerstner: Who Says Elephants Can’t Dance?
Louis Gerstner held top positions in American Express and was CEO of IBM during the turbulent times. I was expecting a lot from the book and he delivers. Especially the second half of the book is better than great. Compared to Alfred P. Sloans and Jack Welch’s memoirs Gerstner’s book has mainly two things to give to the reader – a low-key and well argumented leadership style.
Melinda Gates: Tasa-arvo. Nyt!
Kirja alkaa sarjalla kuvauksia kuinka hän ja hänen miehensä ovat pyrkineet vaikuttamaan alikehittyneiden maiden tasa-arvon kehittymiseen. Minä en ole ymmärtänyt kuinka vähällä voimme voimaannuttaa kokonaisia kansoja ja mahdollistaa tasa-arvoa.
Fried & Heinemeier Hansson: Rework
“Why don’t we just call plans what they really are: guesses. Start referring to your business plans as business guesses.” This quote illustrates the content of the book. Fried and Hansson has great ideas and a lot of those. That’s why you should continue reading.
Collins & Hansen: How Mighty Fall
Jim Collins and Morten Hansen have identified the five stages of decline. Understanding and recognizing the five stages of decline helps leaders to reduce the chances of falling.
Michael Wade et al: Orchestrating Transformation
This is the BIG book of transformation. After this there is no need to read any other books about digital transformation. Unless Wade et al. will write something new about digital transformation. The book is written to business leaders, executives and Chief Digital Officers. This is your book if you want to avoid “the danger of becoming a corporate irrelevance”. Do not be a “Queen of PowerPoint.” Become the master of digital transformation.
Paul Smith: Lead with a Story
According to psychologist Jerome Bruner, facts are 20 times more likely to be remembered if they are part of a story. 5 Organizational psychologist Peg Neuhauser found similar results in her work with corporations. She found that learning derived from a well-told story is remembered more accurately, and for far longer than the learning derived from facts or figures.
Chris Smith: The Conversion Code
The Conversion code book is something that you don’t see every day. The learnings of the book are valuable although the cases and evidence is mostly coming from experience of Chris Smith. “The Conversion Code is your guide to getting an ROI, ASAP. It's a proven step-by-step blueprint to increasing leads and sales, immediately.” He shares a lot of his insights on sales and how he personally has used different tools.
Schmidt, Rosenberg, Eagle: Trillion Dollar Coach
Eric Schmidt et al. wrote a book about an anomaly. The book tells the story of Bill Campbell who coached in Silicon Valley. Mr. Campbell - the Trillion Dollar Coach, was coaching same time the top management from example Apple and Google.
Balthasar Gracián: Sankarin taskupeili
Gracián aloittaa kirjansa määrittelemällä, että se käsittelee ”itsensä hallitsemisen strategioita”. Elämänohjeena Gracián tyytyy siteeraamaan Epiktetosta ”tyydy ja kieltäydy”.Kirja on siis ”kompassi purjehtiessanne kohti erinomaisuutta, oikotie maineeseen noudattaessanne muutamaa sen ohjetta tahdikkuudesta”. Tahdikkuus – suorastaan luomoava sana, jota et kohtaa nykykirjallisuuden sivuilla. Muut avainsanat kirjassa ovat ymmärrys, herrasmies, viisaus ja arvostelukyky. Sekä tietenkin äly, josta sankari leivotaan.