Beyond Digital
Kirjan keskeiset opit digitalisaatiosta rakentuvat kolmen keskeisen asian ympärille 1. Kysynnän vallankumous = Kaikki on rajapintojen ja verkkokauppojen kautta markkinoille saatavilla. 2. Tarjonnan vallankumous = Kaikki on rajapintojen ja verkkokauppojen kautta markkinoille tarjolla. 3. Kontekstin vallankumous = Yritykset eivät enää ole yksinään, vaan niiden ympärillä on ekosysteemi, jossa kysyntä ja tarjonta toteutuu.
Strateginen kumppani
Koska viimeksi luit kirjan, jossa opetetaan myyntiä? Jos ei ollut eilen, niin Ropposen kirja kannattaa etsiä käsiin. Tämä kirja ei ole tietokirja, vaan taitokirja, koska sen formaatti yhdistää harjoitukset ja tietosisällön. Jan Ropposen taitokirja on sekoitus Daniel Pinkin “To sell is Human”- ja Frank Bettgerin “How I Raised Myself from Failure to Success in Selling”. Jopa ripaus Jim Holdenin “Power Base Selling”-kirjaa, jossa targetoidaan mm. ylintä johtoa. Jop, jopa ripaus John Doerrin kuuluisaa OKR-kirjaa ”Measure What Matters”. Kirjan pääviesti on myynnin systematiikka, joka näkyy läpi kirjan. Esimerkkinä siinä miten detaljoidusti Ropponen ohjeistaa tekemään kylmäsoittoja. Ja se osuus oli minun mielstä suorastaan kirjan sinfonia, koska “me kaikki” vihaamme kylmäsoittelua, vaikka se on myyntityön kuninkuuslaji.
Building a Second Brain
🔵 Jos Daniel Pink suosittelee kirjaa, niin pakkohan se on lukea. 🟢 Kirjan ainoa teema on yksinkertainen - miksi ja miten tehdä muistiinpanoja. 🟢 Keskeiset opit? Luemme päivittäin 174 sanomalehden verran tietoa ja kulutamme dataa viisi kertaa enemmän kuin 1986, joten ei ole mahdollista pystyä sisäistämään kaikkea tuota tietomäärää ilman muistiinpanoja. 🟢 Pääviesti on, että […]
Power Play
Olen lukenut noin 100 startup-kirjaa ja tämä on yksi parhaista. Kirja pitää otteessaan loppuun asti ja tarina on siis ihan mielikuvituksen ulkopuolle menevää kamaa. Teslan tarinan kompleksisuus autoihin sopivien akkujen keksimisestä päätyen tehtaiden perustamiseen on eri liigaa kuin Instagramin tai Snapchatin perustajien vaikeudet koodata uutta äppistä. Tämä kannattaa laittaa luku-/kuuntelulistalle.
Kill The Company
Kirjan pääviesti on, että ennenkuin ROI tuhoaa uudet ideat, niin on aika ”tappaa” vanha yritys. Kirjassa kuvataan siis tilanteita, joissa yritykset kokevat että innovaatiot tapahtuvat niiden seinien ulkopuolella.
On Becoming a Leader
Kirjan tavoite on kertoa miksi johtajat ovat tärkeitä? A) Organisaation tehokkuus perustuu johtamiseen ja johdon päätöksenteon laatuun. B) Johtajat toimivat ankkureina ja oppaina organisaatiossa, koska innostaminen ja uskonvalaminen on tärkeä osa johtamistyötä. C) Johdon integriteetti takaa tahrattoman tulevaisuuden.
Crossing the Chasm
Jokaisessa asiakasryhmässä on oma hetki tai momenttumi, jolloin myynti on mahdollista. Sen hetken jatkaminen riittävän kauan, että siirtyä toiseen asiakasryhmään on taloudellisesti kannattavaa. Tavoitteena on ylittää näillä siirtymillä kuoleman laakso.
Känsälä: Johtajasta mestariksi
Tiedätkö mikä on kaunis yritys? Entä mikä on puhdas viiva? Känsälä analysoi käsityön ja taiteen käsitteiden kautta johtamista ja nostaa sieltä mm. puhdas viiva-konseptin minkä avulla voi hahmottaa yrityksen tavoitteita.
Heath: Making Numbers Count
Kirjan pääviesti on twiitinmittainen suositus – älä käytä numeroita. Heathin ja Starrin ammattisalaisuus on, että he eivät käytä numeroita, vaan tulkitsevat ne konkreettisiksi, eläviksi ja merkityksellisiksi viesteiksi, jolloin numerot menettävät merkityksen.
Killing: Must-Win Battles
Kirjan tavoite on tarjota lukijalle tiekartta MWB-kehittämiseen. Kirjassa on uutuusarvoa eikä se mene hukkaan, vaikka olisitkin ollut mukana jo ”miljoonassa eri muutosprojektissa”.