🔵Koska viimeksi luit kirjan, jossa opetetaan myyntiä? Jos ei ollut eilen, niin Ropposen kirja kannattaa etsiä käsiin.
✅ Tämä kirja ei ole tietokirja, vaan taitokirja, koska sen formaatti yhdistää harjoitukset ja tietosisällön.
✅ Jan Ropposen taitokirja on sekoitus Daniel Pinkin “To sell is Human”- ja Frank Bettgerin “How I Raised Myself from Failure to Success in Selling”. Jopa ripaus Jim Holdenin “Power Base Selling”-kirjaa, jossa targetoidaan mm. ylintä johtoa. Jop, jopa ripaus John Doerrin kuuluisaa OKR-kirjaa ”Measure What Matters”.
✅ Kirjan pääviesti on myynnin systematiikka, joka näkyy läpi kirjan. Esimerkkinä siinä miten detaljoidusti Ropponen ohjeistaa tekemään kylmäsoittoja. Ja se osuus oli minun mielstä suorastaan kirjan sinfonia, koska “me kaikki” vihaamme kylmäsoittelua, vaikka se on myyntityön kuninkuuslaji.
✅ Kirjan keskeiset opit:
– Kolme eri väylää ylimmän johdon puheille: omat kontaktit, sisäinen sponsori ja ulkoinen suosittelija.
– Valmistautumisen kolme tasoa: 1) Toimialaymmärrys, 2) yritystietous ja 3) tieto henkilöstä.
– Muutos on mahdollisuus eli kuinka hyödyntää murroskohtia.
– Kontaktoinnin kaava: SoMe + sähköposti + SMS/WhatsApp + puhelu = kontakti
– Milloin kontaktoida: Klo 07:30-09:00, klo 12:00 (ehkä) ja klo 16:00-18:00
– Adjektiiveista verbeihin on voittavan dialogin kulmakivi.
– ”Show me tö money”
✅ Kirjan tavoite on auttaa lukijaa kotiuttamaan isoja “diilejä” ja erityisesti osallistamalla ylintä johtoa.
✅ Myyntisuunnitelmat korreloi tulosten kanssa ja erityisesti, jos myynnin johto käy suunnitelmia asiakasvastaavien kanssa läpi systemaattisesti. Johtavissa yrityksissä 78 % toteuttaa tätä tapaa toimia.
🔴 ”Voittamisen todennäköisyys nousee 38 %, kun (asiakkaan) ylin johto osallistuu ostoprosessiin”. Chorus