Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
  • All
  • Advertising
  • AI
  • API
  • Blockchain
  • Change
  • Development
  • digitalisation
  • Future
  • Growth
  • Internet
  • Itseapu
  • Johtaminen
  • Kasvu
  • Kehittäminen
  • Leadership
  • Lean
  • Lohkoketju
  • Markkinointi
  • Muutos
  • Muutosjohtaminen
  • Myynti
  • Process
  • Prosessi
  • RPA
  • Sales
  • Secrets
  • Self-help
  • Selling
  • Social Media
  • Startup
  • Strategia
  • Strategy
  • Tekoäly
  • Thinking
  • Tulevaisuus
  • Voittaminen

Cain: Samsung Rising 

Samsungin liikeidea on “incremental innovation.” Siis japanilaisittain kaizen. He eivät harrastaneet isoja muutoksia – kaikaku. Tai radikaaleja innovaatiot – kakushin. He ottivat jonkin tuotekategorian, kopioivat enimmäkseen ja loivat sen kautta skaalaedun. Ennenkuin lukija pääsee Android-saagaan, niin kirjasta saa ymmärryksen mitä kaikkea liiketoimintaa matkan varrella yhtiö on harjoittanut. Melkein ainoa tuotekategoria, joka sieltä puuttuu on kumisaappaat.

Lafley: Playing to Win 

Mistä kirjassa on kyse? Lafley perustaa näkemyksensä Michael Porterin Competitive Strategy-kirjaan. Yritys rakentaa kestävän kilpailuedun “deliberately choosing a different set of activities to deliver unique value.” Miten toteuttaa strategiaa? Luodaan sellainen strategia, jossa kerrotaan mitä yritys tekee ja erityisesti, että mitä se ei tee. Lafleyn kasvukaava on siis valintoja, jotka tuottavat pysyvää arvoa asiakkaalle. Päättää. Tehdä asioita toisin. Luoda arvoa.

Case & Deaton: Deaths of Despair 

Kirjan tarkoitus on analysoida epätoivoisten kuolemat ja niiden juurisyyt. Juurisyy on väestön alhainen koulutustaso ja sen mukana tuoma alhainen tulotaso. Tutkinto on parasta ennaltaehkäisevää lääkettä epätoivoon. Vain 33 % amerikkalaisista on kandidaatin (Bachelor) tasoinen tutkinto. Sellainen koulutus tuo palkkatuloihin 80 % preemion.

Susskind: A World Without Work 

Kirjan teoria on kaksiosainen – teknologia ei poista tarvetta ihmistyölle kokonaan ja tekoäly tulee olemaan tukitoiminne ihmisille. Enemmänkin on nähtävissä toteutuneiden teknologiamurrosten kautta, että tarve ihmisen suorittamalle työlle kasvaa. Vaikka työt eivät pysy muuttumattomina, niin puhtaasti ihmistyön kopioiminen ei ole mielekästä. Työn tekeminen siinä muodossa kannatta keksiä uudestaan.

Thomas Gilovich & Lee Ross: The Wisest One In The Room 

Kirjassa on ainekset sosiaalipsykologian valituiksi paloiksi. Ällöttävää ja self-helppiä? Kaukana siitä, koska kirjoittajat ovat aihealueen professoreita. Luotan heidän tarjoilevan sellaisia valittuja paljoa, jotka eivät käänny itseään vastaan. Eivätkä minun lukukokemuksen mukaan käännykään.

Joyce Nilsson Orsini: The Essential Deming 

W. Edward Demingiä pidetään laatuajattelun kanta-isänä. Hän yhdistää tilastotieteellisen ajattelun omiin johtamis-menetelmiin. Oikeasti Deming oli aikansa punk-rokkari ja kasvuhakkeri. Halusin lukea hänen kirjan, koska hänen ajatteluunsa viitataan usein. Kirjaan oli koottu Demingin näkemyksiä kirjeistä ja luennoista. Lukijan kannalta se oli hankala valinta, koska esimerkiksi kirjeiden sisältö oli kirurgin tarkka leikkaus tiettyyn aiheeseen.

Horowitz: What You Do Is Who You Are 

Kirjan tarkoitus on tarjota työkalut miten muokkaat yrityskulttuurin sellaiseksi kuin sen haluat. Kirjan pääväittämä on, että yritykset ovat kuin jengit, joiden kulttuuri muodostuu päivittäisestä mikrokäyttäytymisestä. Yritykset onnistuvat tai epäonnistuvat juuri sen takia. Kirjan tarkoitus ei ole määrittää, että mikä on täydellinen yrityskulttuuri. Horowitz alleviivaa kaukoviisaasti, että täydellistä yrityskulttuuria ei ole. On vain mahdollisuus rakentaa paras mahdollinen tietylle yritykselle sopiva kulttuuri. Perfect ≠ best.

Bilton: Hatching Twitter 

Blogit ovat tavallaan tämän kirjan kehityskertomus. Blogien kehittäjät ryhtyivät kehittämään mikroblogia, josta tuli lyhytviestipalvelu Twitter. Twitter ei siis ollut päätuote, vaan se syntyi sattumalta. Perustajat lähtivät rakentamaan Odeo-nimistä podcasting-liiketoimintaa ja rahoittajaksi sekä toimitusjohtajaksi tuli Evan Williams. Hän oli myynyt Blogger-palvelun Googlelle ja siitä saadulla pääomalla hän lähti mukaan. Sattuman kautta he päätyivät sivuprojektina kehittämään tekstiviestillä toimivaa status-päivityspalvelus, josta tuli Twitter.

Levy: In the Plex (Google ) 

Google on hyvä osoitus, että koskaan ei ole liian myöhäistä. Google ei ollut ensimmäinen yritys hakukonemarkkinoilla, mutta heidän keksintönsä oli miten webin strukturoimaton sisältöä pitää järjestää, jotta tiedon löydettävyys paranee. Kilpailijoiden pääasiallinen liikeidea oli saada käyttäjä pysymään hakutulosten äärellä mahdollisimman pitkään, jotta mainosmyynti olisi maksimaalista.

Levy: Facebook – The Inside Story 

Kirjan pääviesti on lohduttava tieto meille kaikille on, että koskaan ei ole liian myöhäistä. Kun FB tuli markkinoille, niin sosiaalisen median palveluille oli jo tarjontaa ja kilpailua. MySpace, Friendster, LinkedIn jne. Monilla yliopistoilla oli jo omat facebookinsa ja Zuckerbergin palvelu oli yksi muiden joukossa. Hän koodasi palvelunsa sellaiseksi, että moni halusi käydä siellä. Zuckerberg aloitti suosionsa pienestä.