🔵 Vasta 25 % globaalista BKT:sta on digitalisoitunut ja fuusiostrategia mahdollistaa siirtymän lopulle 75 %:lle.
🟢 Keskeinen oppi on kertoa fuusiostrategiasta, joka tarkoittaa digitaalisen ja fyysisen maailman yhdistämistä sekä reaaliaikaisen datan hyödyntämistä parempien tuotteiden, asiakaskokemusten ja palveluiden luomiseksi.
🟢 Fuusiostrategiassa on neljä kenttää:
1) Fuusiotuotteiden strategia, jossa arvo luodaan ensisijaisesti teollisuustuotteiden digitalisoinnilla ja toimittamalla ne mahdollisimman korkealla suorituskyvyllä.
2) Fuusiopalvelustrategia liittyy asiakkaan toimintaan upotettuihin teollisuuskoneisiin, joiden avulla voidaan avata lisää tapoja parantaa asiakkaan taloudellista tulosta.
3) Fuusiojärjestelmästrategiassa toisiinsa kytkeytyneet järjestelmät kilpailevat itsenäisten tuotteiden kanssa arvon luomiseksi.
4) Fuusioratkaisustrategiassa kilpailu käydään yritysten ja ekosysteemien välillä, jotka kilpailevat toimittaakseen ratkaisuja asiakkaille uskoen pystyvänsä hoitamaan asian parhaiten ilman ulkopuolista apua.
🟢 Kirjan pääviesti on…. Valloita asiakkaiden tärkeimmät hetket tekoälyn avulla! Esimerkiksi Amazonin tuotteista puolet myydään suositusten kautta. Muita case-yrityksiä ovat John Deere ja See&Spray. Tesla ja “Shadow mode”. Honeywell ja rakentaminen.
🟢 Fuusiostrategia muodostuu viidestä fuusiovoimasta:
1) Digitaalinen kaksonen eli fyysisen ja digitaalisen liiketoiminnan yhdistäminen.
2) hAI: hAI-konseptia, joka korostaa ihmiskeskeistä lähestymistapaa tekoälyyn eli ihmisten ja koneiden yhteistyö. (Human centric AI)
3) Toimialariippumattomuus: Digitaalisen ajattelun soveltaminen eri toimialoille.
4) Metaversumi: Fyysisen ja virtuaalisen maailman yhdistäminen pilvipalvelujen avulla.
5) Ekosysteemit: Yritysten välisten yhteyksien lisääminen ekosysteemien kautta.
-Fuusiostrategian kohteena ovat terveys- ja hyvinvointitiedot, sähköverkkojen toiminnasta kertyvä data, kaupunkien liikennekartat, toimisto- ja asuinrakennusten käyttöasteet, maatalous, ruoan ja tarvikkeiden jakelu.
🟢 Fuusiostrategian viisi periaatetta:
Periaate 1: Avaa uutta liiketoiminta-arvoa useilla eri vaiheilla
Periaate 2: Tulisi siirtyä pois ajattelusta, jossa tekoäly on keinotekoista älykkyyttä ja todeta, että se on lisättyä älykkyyttä.
Periaate 3: Elä (ja kasva) ekosysteemissä
Periaate 4: Kasvata fuusiojohtajia
Periaate 5: Seuraa strategiakarttaasi
🟢 Yritysjohdon keskeiset operatiiviset ovat erilaiset datagrafien ja algoritmien analyysit:
1. Deskriptiivisiä analyysejä.
2. Diagnosoivia analyysejä.
3. Ennustavia analyysejä.
4. Suosituksia toimenpiteistä.
🟢 Kaiken lisäksi:
* Fuusiostrategia on enemmän kuin ABCD-strategia (A = AI, B = blockchain, C =cloud, D = data). Fusion strategia ei siis vain teknologian lisäämistä.
* Kirja auttaa siirtymään pelkistä digitaalisten ominaisuuksien lisäämisestä tuotteisiin niiden käytön seuraamiseen.
🔴 Kuusi sanaa: “The future is already here—it’s just not very evenly distributed. (William Gibson)