🔵 Käsillä on eräänlainen kitkanpoisto-opas! Amerikkalaiseen bisneskirjatyyliin se on hyvällä täynnä oppeja ja tee näin-ohjeita, vaikka onkin kahden tutkijan kirjoittama.
🟢 Kitkaa syntyy koska:
🟢 Pääviesti on, että kitka on organisaatiossa orpo. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on pelastaa orvot.
🟢 Kitkan poistaminen käytännössä:
🟢 Monissa organisaatioissa väärät asiat ovat liian helppoja ja oikeat asiat liian vaikeita. Case-yrityksiä kirjassa ovat mm. Google Glassin epäonnistuminen, Waze-liikennesovelluksen kompurointi ja hollantilainen Jumbo-kauppaketjun hidas kassalinjastot.
🟢 Kirjan keskeiset opit:
– Kitkan vähentäminen vaatii jatkuvaa työtä (”kuin ruohon leikkaamista”)
– Kitkan vähentäminen on kaikkien vastuulla, ei vain johdon
– Organisaatiot ovat muokattavissa olevia prototyyppejä, joita voi ja pitää kehittää
– Keskity ongelmien korjaamiseen, älä syyllisten etsimiseen
– Palkitse niitä jotka ehkäisevät ongelmia, älä vain ”palomiehiä”
– Vältä ”poseeraajia”, jotka puhuvat mutta eivät toimi
🔴 Kuusi sanaa: “After the revolution, who’s going to pick up the garbage on Monday morning?” (Mierle Laderman Ukeles)
P.S. Kirjassa on hauska tarina kun Harvard Business Review haastatteli Jerry Seinfeldiä ja toista pitkäaikaisen hittikomediashown kirjoittajaa. Toimittajat kysyivät häneltä kirjoittajien loppuunpalamisesta: ”Olisiko ollut olemassa kestävämpää tapaa tehdä se? Olisiko McKinsey-konsultit tai joku muu voinut auttaa sinua löytämään paremman mallin?” Seinfeld ei tuntenut McKinseytä ja saatuaan tietää, että McKinsey on konsulttiyritys eivätkä he ole hauskoja, niin Seinfeld sanoi: “Then I don’t need them. If you’re efficient, you’re doing it the wrong way. The right way is the hard way.”