Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

The Friction Project

The Friction Project

🔵 Käsillä on eräänlainen kitkanpoisto-opas! Amerikkalaiseen bisneskirjatyyliin se on hyvällä täynnä oppeja ja tee näin-ohjeita, vaikka onkin kahden tutkijan kirjoittama. 

🟢 Kitkaa syntyy koska:

  • Johtajien myrkyllisyydestä: Voimakas asema voi johtaa siihen, että johtajat eivät huomaa alaistensa kohtaamia haasteita tai eivät ymmärrä, kuinka heidän päätöksensä vaikuttavat muihin.
  • Byrokratiasta: Liialliset säännöt, prosessit ja kokoukset voivat hidastaa päätöksentekoa ja tehdä työnteosta tehotonta.
  • Kommunikaation puutteesta: Epäselvä viestintä ja jargonin käyttö voivat aiheuttaa väärinymmärryksiä ja viivästyttää projekteja.
  • Epäluottamuksesta: Epäluottamus johdon tai kollegoiden välillä voi estää yhteistyötä ja innovaatioita.

🟢 Pääviesti on, että kitka on organisaatiossa orpo. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on pelastaa orvot. 

🟢 Kitkan poistaminen käytännössä:

  • Kill Byrokratia: Tarpeettomia prosesseja ja sääntöjä tulee karsia. Ja siitä palkitseminen.
  • Johtajien rooli: Johtajien tulee olla tietoisia omasta vaikutuksestaan ja pyrkiä ymmärtämään alaistensa kokemuksia.
  • Make luottamus, not kitka: Luottamus ja avoin keskustelu ovat tärkeitä yhteistyön kannalta.
  • Viestinnän parantaminen: Selkeä, avoin, jopa liiallinen viestintä on tärkeää.
  • Innovaatioiden tukeminen: Organisaatioissa tulee kannustaa uusien ideoiden syntymistä ja kokeilemista.

🟢 Monissa organisaatioissa väärät asiat ovat liian helppoja ja oikeat asiat liian vaikeita. Case-yrityksiä kirjassa ovat mm. Google Glassin epäonnistuminen, Waze-liikennesovelluksen kompurointi ja hollantilainen Jumbo-kauppaketjun hidas kassalinjastot.

🟢 Kirjan keskeiset opit:

– Kitkan vähentäminen vaatii jatkuvaa työtä (”kuin ruohon leikkaamista”)

– Kitkan vähentäminen on kaikkien vastuulla, ei vain johdon

– Organisaatiot ovat muokattavissa olevia prototyyppejä, joita voi ja pitää kehittää

– Keskity ongelmien korjaamiseen, älä syyllisten etsimiseen

– Palkitse niitä jotka ehkäisevät ongelmia, älä vain ”palomiehiä”

– Vältä ”poseeraajia”, jotka puhuvat mutta eivät toimi

🔴 Kuusi sanaa: “After the revolution, who’s going to pick up the garbage on Monday morning?” (Mierle Laderman Ukeles)

P.S. Kirjassa on hauska tarina kun Harvard Business Review haastatteli Jerry Seinfeldiä ja toista pitkäaikaisen hittikomediashown kirjoittajaa. Toimittajat kysyivät häneltä kirjoittajien loppuunpalamisesta: ”Olisiko ollut olemassa kestävämpää tapaa tehdä se? Olisiko McKinsey-konsultit tai joku muu voinut auttaa sinua löytämään paremman mallin?” Seinfeld ei tuntenut McKinseytä ja saatuaan tietää, että McKinsey on konsulttiyritys eivätkä he ole hauskoja, niin Seinfeld sanoi: “Then I don’t need them. If you’re efficient, you’re doing it the wrong way. The right way is the hard way.”