Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

The Effective Executive

The Effective Executive

🔵 Rikollisen hyvä kirja! Kirja on vanhempi kuin internet, mutta kirja ei ole menettänyt yhtään sydämmenlyöntiä.

🟢 Peter Druckerin kirja alkaa vaatimattomasti, kun hän korostaa vain kahta asiaa – pitää osata tehdä tiettyjä yksinkertaisia asioita ja olla valmis oppimaan toimimaan tehokkaasti.

🟢 Yksinkertaisten asioiden lista koostuu neljästä osasta. Ensimmäinen edellytys tehokkaalle johtamiselle, että osaa johtaa itseään tehokkaasti. Toinen on, että pitää osata käyttää oikein käsillä oleva aika. Kolmanneksi ei haluta myöskään jäädä tilanteiden uhriksi, vaan pitää olla suunnitelma. Viimeiseksi kaikki – ihan kaikki, päätökset eri tasoilla ovat merkittäviä. Drucker on mestari listaamaan asioita ja tästä kirjasta voisi tehdä listauksia loputtomasti.    

🟢 Peter Drucker kuuluu siihen koulukuntaan, joka ei usko että on olemassa synnynnäisiä johtajia. ”All the effective ones have had to learn to be effective”.

🟢 Tässä on druckerismia parhaimmillaan eli johtajan viisi keskeistä tapaa:

1) Tiedä, mihin aikasi kuluu. 

2) Keskity tuloksiin. 

3) Rakenna vahvuuksien varaan.

4) ”First things first!”.

5) Tee tehokkaita päätöksiä.

🟢 Tuloksekas johtaja ei tuhlaa aikaansa ja karsii hukkaa tunnistamalla sitä aiheuttavat tekijät, kuten ylimääräiset kokoukset tai organisaation ylisuuri koko. Johtajan tehtävänä on saada aikaan oikeita asioita, sillä ilman tuloksellisuutta ei ole suorituskykyä. 

🟢 Johtajan tulee kysyä itseltään ”mitä voin antaa organisaatiolle”, sillä hänen suoritustaan tarvitaan välittömien tulosten saavuttamisessa. Tämä tapa palaa takaisin siihen, että tuloksellisuuden tavat voidaan oppia. 

🟢 Henkilövalintojen osalta tuloksekas johtaja tietää, että ne ovat aina riskejä ja siksi pitää palkata vain vahvuuksia, joita organisaatio tarvitsee. Mahdottomia tehtäviä tulee välttää ja siksi työ on suunniteltava niin hyvin, että siitä tulee vaativaa, mutta merkityksellistä.

🟢 ”Do first things first and they do one thing at a time”. Tehokkuus on keskittymistä ja se on tehokkaan johtajan ainoa toivo hallita aikaa ja tapahtumia sen sijaan, että hän olisi niiden riepoteltavana.

🟢 Päätökset ovat aina valintoja “lähes oikean” ja “todennäköisesti väärän” välillä. Päätökset eivät koskaan ole kyllä/ei-tilanteita, vaan ne ovat analyyttisia ratkaisuja. Päätös on systemaattisen analyysin ja prosessin tulos, jota seurataan ja niiden vaikutusten perusteella päätöstä iteroidaan tarvittaessa.

🟢 Kun viisi keskeistä tapaa on sisäistetty, niin voidaan syventyä ”The Effective Executive”-kirjan muihin havaintoihin.

– ”Don’t miss the tide – changes in the trends. These will determine your success or failure.” Taitaa olla ainoa fakta, joka määrittää johtajan.  

– Organisaation tehottomuus juontuu sen sisältä, ja johtaja toimii aina organisaation sisäisessä “kuplassa”. Siksi muutos ei ole mahdollista organisaatiossa ellei johtaja itse ole valmis puhkaisemaan kuplaansa.

– “What do they know that I’ll wish I’d known?”. Johtajille maksetaan siitä, että saadaan aikaan oikeita asioita.

🔴 Kuusi sanaa: Don’t be a prisoner of events.