🔵 Miten perunlastut ja kilpailuetu liittyvät toisiinsa? Perunalastut on tarina sattumasta, joka loi uuden tuotteen, joka erottuu. Eli sitä mitä Markku Vierula kirjassaan haluaisi meidän kaikkien olevan tekemässä.
🟢 Kirjan pääviesti on, että yrityksen pitää löytää arvo asiakkaan tekemisestä ja tarpeista sekä luoda kilpailuetu sen varaan. Vierulan idea on markkinalähtöisyydestä tuotelähtöisyyden sijaan. Yritysten pitäisi toimia suunnanmuuttajan, koska markkinalähtöisyys tuo uuden näkökulman.
🟢 Keskeinen oppi on, että yritysten pitää osata löytää ja luoda differoiva kilpailuetu:
jaa ja mikroyritystä löytämään kilpailuetu omalla toimintasektorillaan
🟢 Mikä on yksittäisen kilpailuedun potentiaali? Sitä voi arvioida viidellä eri keinolla:
2. Uutuusarvo: On olennaisella tavalla uutta – joko radikaalia uutta, inkrementaalia utta tai erottelevan kilpailuedun.
2. Voima: Ideassa on voimaa, niin että herättää epäuskoa ja innostusta.
3. Resurssit: Resurssit sen toteuttamiseen ovat olemassa – tai ne hankittavissa.
4. Kulttuuri: Uuden kilpailuedun varaan voi luoda uutta toimintakultuuria.
5. Viestittävissä: Kilpailuetu on viestittävissä markkinoille.
🔴 Ai niin. Se tarina perunalastuista….. George Crumille toimi Moon’s Lake Housen ravintolan kokkina kokille. 24.8.1853 ravintolan asiakkaa oli Cornelius Vanderbilt. Hän palautti jatkuvasti ranskalaiset perunat takaisin keittiöön, koska ne olivat paksuja, ”limaisia” ja suolattomia. Crum siivutti perunat erittäin ohuiksi, paistoi ne rapeiksi ja suolasi ne tuhdisti. Vanderbilt rakasti niitä ja näin syntyi ”Saratoga Chips”.