Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

How Brands Grow

How Brands Grow

🔵 Ihmeiden aika on ohi markkinoinissa. 

🟢 Luovuuden rinnalle on astunut tieteelliset lainalaisuudet. Kirja on myös kiihkoton puolustuspuheenvuoro massamedioiden ja markkinointitutkimusten hyödyntäjille. 

🟢 Markkinointityö ei ole itsetarkoitus, vaan myynnin kasvu: 

1. Kasvu syntyy suosiosta. Enemmän asiakkaita on enemmän myyntiä ja suurin kasvu syntyy vähän ostavista asiakkaista. 

2. Brändit ovat sukunäköisiä eivätkä juurikaan eroa toisistaan – paitsi suhteessa markkinaosuuteen. 

3. Poista ostopäätökseltä kaikki esteet. Brändit, joita on helpompi ostaa ovat suurempia myös markkinaosuudessa, koska kaiken muun voi kopioida. 

🟢 Kirjan pääviestit ovat: 

– Reach: Pyri tavoittamaan kaikki ostajat äläkä jotain kapeaa segmenttiä. 

– Buy: Tee ostamisen kynnys mahdollisimman alhaiseksi kaikissa kanavissa. – Advertise: Hanki jatkuvaa näkyvyyttä ja vältä kamppiksia. 

– Be memorable: Ole kuin Coca-Cola. 

– Assets: Erotu joukosta (värit, logo, äänenpaino, fontit jne) 

– Consistent: Ole relevantti, oikeassa kontekstissa ja viihdyttävä. 

– Sell or be sold: Myy äläkä tule myydyksi. Pysy kilpailukykyisenä äläkä anna asiakkaan perustella sinulle miksi hän ei osta. 

🟢 Mitä pitäisi tehdä?

A) Uusasiakashankinta: Brändin kasvu tulee pääasiassa uusista, satunnaisista ostajista. Tämä haastaa ajatuksen keskittymisestä vain uskollisimpiin asiakkaisiin.

B) Kohderyhmä: Suurin osa asiakkaista on kevyitä käyttäjiä, joihin kannattaa panostaa. Vaikka he ostavat harvemmin, heitä on määrällisesti eniten ja he tarjoavat suurimman kasvupotentiaalin.

C) Differoituminen: Erottuvuus ja tunnistettavuus ovat tärkeämpiä kuin erilaistuminen. Brändin tulisi olla helposti tunnistettava ja erottuva, mutta sen ei tarvitse olla radikaalisti erilainen kilpailijoihinsa nähden.

D) Visuaalisuus: Johdonmukaisuus brändin elementeissä on tärkeää. Brändin visuaalisten ja muiden tunnistettavien elementtien tulisi pysyä yhtenäisinä ajan mittaan, jotta ne jäävät kuluttajien mieleen.

E) Race to the top: Markkinoinnin tulisi tavoittaa laajasti erilaisia ostajia sen sijaan, että keskityttäisiin vain tiettyyn kohderyhmään.

F) Brändiuskollisuus: Se on enemmän ostokäyttäytymisen ominaisuus kuin brändin erilaistumisen tulos.

🔴 Kuusi sanaa kirjasta: ”Erilaistumisesta erottuvuuteen”.