🔵 Ihmeiden aika on ohi markkinoinissa.
🟢 Luovuuden rinnalle on astunut tieteelliset lainalaisuudet. Kirja on myös kiihkoton puolustuspuheenvuoro massamedioiden ja markkinointitutkimusten hyödyntäjille.
🟢 Markkinointityö ei ole itsetarkoitus, vaan myynnin kasvu:
1. Kasvu syntyy suosiosta. Enemmän asiakkaita on enemmän myyntiä ja suurin kasvu syntyy vähän ostavista asiakkaista.
2. Brändit ovat sukunäköisiä eivätkä juurikaan eroa toisistaan – paitsi suhteessa markkinaosuuteen.
3. Poista ostopäätökseltä kaikki esteet. Brändit, joita on helpompi ostaa ovat suurempia myös markkinaosuudessa, koska kaiken muun voi kopioida.
🟢 Kirjan pääviestit ovat:
– Reach: Pyri tavoittamaan kaikki ostajat äläkä jotain kapeaa segmenttiä.
– Buy: Tee ostamisen kynnys mahdollisimman alhaiseksi kaikissa kanavissa. – Advertise: Hanki jatkuvaa näkyvyyttä ja vältä kamppiksia.
– Be memorable: Ole kuin Coca-Cola.
– Assets: Erotu joukosta (värit, logo, äänenpaino, fontit jne)
– Consistent: Ole relevantti, oikeassa kontekstissa ja viihdyttävä.
– Sell or be sold: Myy äläkä tule myydyksi. Pysy kilpailukykyisenä äläkä anna asiakkaan perustella sinulle miksi hän ei osta.
🟢 Mitä pitäisi tehdä?
A) Uusasiakashankinta: Brändin kasvu tulee pääasiassa uusista, satunnaisista ostajista. Tämä haastaa ajatuksen keskittymisestä vain uskollisimpiin asiakkaisiin.
B) Kohderyhmä: Suurin osa asiakkaista on kevyitä käyttäjiä, joihin kannattaa panostaa. Vaikka he ostavat harvemmin, heitä on määrällisesti eniten ja he tarjoavat suurimman kasvupotentiaalin.
C) Differoituminen: Erottuvuus ja tunnistettavuus ovat tärkeämpiä kuin erilaistuminen. Brändin tulisi olla helposti tunnistettava ja erottuva, mutta sen ei tarvitse olla radikaalisti erilainen kilpailijoihinsa nähden.
D) Visuaalisuus: Johdonmukaisuus brändin elementeissä on tärkeää. Brändin visuaalisten ja muiden tunnistettavien elementtien tulisi pysyä yhtenäisinä ajan mittaan, jotta ne jäävät kuluttajien mieleen.
E) Race to the top: Markkinoinnin tulisi tavoittaa laajasti erilaisia ostajia sen sijaan, että keskityttäisiin vain tiettyyn kohderyhmään.
F) Brändiuskollisuus: Se on enemmän ostokäyttäytymisen ominaisuus kuin brändin erilaistumisen tulos.
🔴 Kuusi sanaa kirjasta: ”Erilaistumisesta erottuvuuteen”.