🔵 Perfektionisti ravintoloitsijana? Kirja on huomaavaisuuden ylistys sekä kehityskertomus kuinka perfektionistista tuli ultrahuomaavainen ravintoloitsija. Resepti menestykseen!
🟢 Kirjan pääviesti on, että vieraanvaraisuus on enemmän kuin pelkkä palvelu, se on tapa tehdä ihmiset tuntemaan olonsa erityiseksi. Jotain mitä rahalla ei voi ostaa.
🟢 Kirjan tavoitteena on kertoa kuinka vieraanvaraisuus on keskeinen osa menestyvää ravintolatoimintaa. Kirjoittaja korostaa, että vieraanvaraisuus ei ole pelkästään liiketoiminnan tehokkuutta, vaan se on asiakaskokemus. Tapa kohdella ihmisiä, kuunnella heitä ja saada heidät tuntemaan olonsa tervetulleiksi.
🟢 Kahdenlaisia ravintoloita:
- Ravintolaälykkäissä yrityksissä tiimin jäsenillä on enemmän autonomiaa ja luovuutta. He voivat usein tarjota parempaa vieraanvaraisuutta, koska he ovat ketteriä ja heillä ei ole paljoa sääntöjä tai järjestelmiä, jotka estäisivät inhimillistä vuorovaikutusta.
- Yritysälykkäillä yrityksillä taas on kaikki taustajärjestelmät eri alueilla kuten kirjanpito, hankinta ja henkilöstö, jotka tekevät niistä menestyviä yrityksiä ja ne ovat usein siksi kannattavampia.
- Ravintolaälykkäät yritykset voivat olla loistavia yrityksiä, ja yritysälykkäät yritykset voivat myös tarjota erinomaista vieraanvaraisuutta. Mutta niiden painotukset ovat kovin erilaisia tavalla, joka perustavanlaatuisesti vaikuttaa vieraiden ravintolakokemukseen.
🟢 Vieraanvaraisuuden tulisi olla osa jokaisen ravintolan kasvukaavaa, koska se parantaa liiketoimintaa monin tavoin.
🟢 Kirjan keskeiset opit:
- ”Jatkuva, lempeä paine” (Constant, gentle pressure) on versio japanilaisesta kaizen-ajatuksesta, että kaikkien organisaatiossa tulisi jatkuvasti parantua ja kehittyä hieman koko ajan.
- ”Urheilullinen vieraanvaraisuus” (Athletic hospitality) tarkoitti asennetta olit sitten hyökkäyksessä (tehdäksesi jo hyvästä kokemuksesta vielä paremman) tai puolustuksessa (anteeksipyyntö virheen korjaamiseksi).
- ”Ole joutsen” (Be the swan) muistutti siitä, että kaiken mitä vieraat näkevät, tulisi olla sulavasti kaartuva kaula ja moitteettomat valkoiset höyhenet, jotka liitävät lammen pinnalla
- ”Hospitality is a selfish pleasure. It feels great to make other people feel good.”
🔴 Kuusi sanaa: “Service is black and white – hospitality is color.”