🔵 Kuka oli Roberto Goizueta? Hän oli mies, joka lanseerasi New Coke-tuotteen vuonna 1985. Goizueta teki reaalimaailman kokeen lopettamalla maailman suosituimman limpparin. Ja kolmen kuukauden päästä lanseerasi sen uudestaan, pakon edessä.
🟢 McAfeen kirja on hyvä jatkumoa muihin kasvuyrityskirjoihin kuten Lean Startup, Hacking Growth, Zero to One.
🟢 Kirjan on pääviesti on nopeus ja kyky iteroida. Kaikkea. Mitä kirjassa ihaillaan, niin eniten ihaillaan nopeutta. Ja varsinkin kun verrataan edellisen teollisen vallankumouksen yhtiöihin, niin nopeus päihittää keinoista kaiken.
🟢 Tämä kirja ei kerro siitä mitä joukko nörttejä ovat luoneet. Sen sijaan se kertoo joukon liike-elämän erikoisista luomuksista ja saavutuksista: ihmisistä, jotka ovat todella kiinnostuneet nykyaikaisen yrityksen johtamisen, sen vaikeista ongelmista, keksimään epätavallisia ratkaisuja ja toimeenpanosta. Mikä heitä yhdistää? Heitä ei yhdistä toimiala, maantieteellinen sijainti eikä omistusosuuden suuruus. Heitä yhdistää se, että he ovat bisnekseen hurahtaneita miehiä ja naisia.
🟢 Kirjan tavoite ja tarkoitus on saada yritykset pivotoimaan ja pelastamaa bisnes. Miten? Ei ainakaan seuraamalla teollisten yritysten playbookia.
🟢 Keskeinen oppi eli mantara on SOSO:
1.Speed:
2.Ownership:
3.Sciences:
4.Openess:
🟢 Sankarittareiksi nousee Maria Montessori. Hän on sankari nykypäivän bisnesnörteille kolmesta syystä.
1. Ensinnäkin hän oli itse todellinen nörtti. Hän uppoutui vaikeaan ja tärkeään ongelmaan – miten lapset oppivat parhaiten, kehitti epätavallisia ratkaisuja ja puolusti niitä väsymättä.
2. Toiseksi hänen kasvatusmenetelmänsä edistävät sellaista innovaatiota ja luovuutta, jotka edistävät menestystä myös liike-elämässä. Oodi uteliaisuuden ja monien kysymysten esittämisen tärkeydelle.
3. Kolmanneksi ja tärkeimmäksi Maria Montessori näytti meille iloisen asian: Voimme parantaa koulutuksen nykytilaa paljon, eikä näitä parannuksia tule monia haittapuolia. Jos annamme koululaisille suuren autonomian, emme uhraa heidän kykyään hallita perustaitoja tai suoriutua hyvin standardoiduissa testeissä. He eivät tarvitse ohjeita siitä, mitä, milloin ja miten opiskella edistyäkseen; he selviytyvät hyvin omillaan.
🟢 Ei-juttuja nörttiyrityksissä. Ei yksipuolista valtaa. Ei pyritä voittamaan tai minimoidaan häviäminen. Ei tukahduteta negatiivisuutta. Ei ole käsittelemättömiä aiheita.
🟢 Joo-juttuja ovat tiimiperiaatteet eli avoimuus, data ja reiluus.
🔴 Kuusi sanaa: “Most websites suck because HiPPOs create them.” (Avinash Kaushik)
✅ P.S. Perinteisestä bisneskirjasta poiketen niin tässä annetaan paljon kirjavinkkejä: