🔵 Pako keskikinkertaisuudesta! Nyt on käsillä kirja joka lupaa pakomatkan keskinkertaisuudesta. Ja todella, niin saattaa olla. Ainakin erilainen kirja!
🟢 Kirjassa on kaksi pääviestiä: 1) Hyvä työpaikkastrategia (”good jobs strategy”) on kuin Toyotan laatujärjestelmä (TPS), jolla voi tehdä yrityksestä kilpailukykyisemmän, joustavamman ja inhimillisemmän, tuottaen samalla enemmän voittoa.2) USA:n kuihtuva keskiluokka tarvitsee taloudellista tukea työnantajiltaan, muutoin he siirtyvät köyhyysrajan alapuolelle.
🟢 Costco ja Mercado ovat kirjan mielenkiintoisimmat caset. Ja todellakin – luvut ovat vakuuttavat ja niissä toteutuu synergian edut. Työntekijät voittavat, asiakkaat voittavat ja osakkeenbomistaja erityisesti voittaa.
🟢 Kirjan tavoite on kuvata miten hyvä työpaikkastrategia luodaan, otetaan käyttöön sekä ylläpidetään.
🟢 Keskeiset opit: Tekstistä voidaan päätellä seuraavat keskeiset opit:1. Hyvä työpaikkastrategia perustuu neljään operatiiviseen valintaan ja korkeaan panostukseen työntekijöiden koulutukseen ja kehittämiseen.2. Hyvä työpaikkastrategia parantaa yrityksen kilpailukykyä ja asiakasuskollisuutta samalla kun se lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista.3. Palkan lisääminen yksinään ei riitä, vaan strategian on oltava kokonaisvaltainen järjestelmämuutos vrt. Toyotan laatujärjestelmä (Toyota Production System)4. Alhainen palkka vaikuttaa haitallisesti työntekijöiden terveyteen ja tuottavuuteen.5. Organisaation on vakuutettava itsensä ja sijoittajansa hyvän työpaikkastrategian eduista ja sitouduttava siihen.6. Yritysten on omaksuttava asiakaskeskeinen ja eettinen päätöksentekotapa.
🟢 Kenelle? Kirja on suunnattu ensisijassa johtajille, joilla on paljon etulinjan työntekijöitä. Kauppaketjut, suuret asiakaspalveluoperaattori tai monenlaisia henkilökohtaisia kohtaamisia tarjoavat palveluntuottajat (lue sairaalat).
🟢 Miten toimeksi? Hyvätyöpaikkastrategia rakentuu neljään elementtiin1. Yksinkertaistaminen – asiakaspalveluhenkilöstön työ pitäisi tehdä mahdollisimman sujuvaksi ja poistaa turhia kuormituksia.2. Standardointi – mitä paremmin standardoitu, sen helpompi laittaa toimeksi. 3. Jatkuva koulutus – oma väki pitää kouluttaa, että voivat tehdä moninaisia tehtävänkuvia ja siten työ rikastuu. 4. Anna löysää, mitä enemmän asiakaskohtaamisiin on aikaa, niin sen paremmin asiakkaat tulee palveltua.<= Ja nämä ovat yhtenäinen paketti. Niistä ei voi valita mieleisiään, vaan kaikki pitää tehdä, että järjestelmä toimii.
🔴 Kuusi sanaa: ”Look at the system in which the workers operate—not the workers themselves—to understand the root cause of problems.” (W. Edwards Deming)
P.S. Tiesitkö Peter Druckerin kertoman kuolleen puun tarinan? Peter Druckerin luennolla hän pyysi joukkoa ylimmän johdon edustajia nostamaan kätensä, jos heidän yrityksissään oli paljon ”kuollutta puuta” (tehotonta työvoimaa). Monet kuulijat nostivat kätensä. Sitten hän kysyi, ”Oliko ihmisistä ’kuollutta puuta’ silloin, kun haastattelitte heitä ja päätitte palkata heidät, vai tulivatko he sellaisiksi myöhemmin?”. Joko he rekrytoivat huonosti tai ajan myötä menettivät heidät.