Sateentekijät / Wahlroos
🔵 Nyt on Jack Welch kohdannut vertaisensa. Björn Wahlroos on kirjan nimen mukaan Suomen liike-elämän sateentekijä. Kirja on nopealukuinen ja se menee parissa päivässä. Testaa mitä tykkäät?
🟢 Kirjan pääviesti on, että ”hyvät diilit ovat aina nurkan takana”. Eräänlainen konsultin ja liikemiehen välitilinpäätös.
🟢 Kirjan tavoite on kertoa suomalaisen liike-elämän rakennemuutoksesta 1990-luvulla ja minulle se avautui Nallen kertomana mainiosti. Hän ei juurikaan esittele johtamisperiaatteitaan tms menetelmiä, mutta ne on helposti poimittavissa kirjan tarinoista.
🔴 Keskeiset opit:
🟢 Yksi pätevä bisnesidea oli joka jäi toteutumatta. Strockmann olisi voinut ostaa Åhlénsin ja laajentua Ruotsiin. Nallen mukaan Tukholmassa ei ollut yhtään laadukasta tavarataloa ja Stocka olisi kuulemma täyttänyt sen aukon. Harmi ettei toteutunut.
🟢 Marginaalisessa roolissa on erilaiset luonneanalyysit liikkeenjohtajista ja virkamiehistä. Hauskoja luonnehdintoja ja piikikkäitä kommentteja piisaa. Karkeasti voisi sanoa, että ankkalammikossa uiskentelee kivoja älykkäitä liikemiehiä ja maaseudulla asui harmaita mielikuvituksettomia maajusseja. Ilmeisesti muistelmissa sallitaan ihmisten parjaaminen, vaikka sellainen muutoin tulkitaan huonoiksi käytöstavoiksi.
🔴 Kuusi sanaa kirjasta: ”When facts change, I change my mind” (John Maynard Keynes)