🔵 89 % yrityksistä on käynnistänyt jotain digitaalisia muutoshankkeita, joista vain 31 %:lla liikevaihto on kasvanut ja vain 25 % on saavuttanut kustannussäästöjä.
🟢 Kirjan keskeiset opit ovat:
🟢 Kirjan tavoite on toimia reseptikirjana kaikkeen digitaaliseen ja keinoälyyn liittyvässä muutoksessa.
🟢 Pääviesti on, että kuluneen vuosikymmenen aikana digitaalisuus on koskettanut kaikkia osa-alueita:1. Uusia teknologioita (esim. Pilvipalvelut, AI)2. Uusia arkkitehtoonisia paradigmoja (esim. Mikropalvelut, API:t) 3. Uusia tapoja tehdä ohjelmistokehitystä (esim. agile, DevSecOps)
🟢 Generatiiviseen keinoälyyn (GenAI) otetaan myös kantaa. McKinseyn mukaan se on parhaimmillaan: 1.Sisällöntuotannossa se on kuin copy writer steroideilla, koska sen avulla voi automatisoida, kiihdyttää ja syventää nykyistä sisällöntuotantoa tuomalla esim. GPT-4, Googlen Chinchillan, Metan OPT osaksi päivittäisiä prosesseja. 2.Uuden kehittämisessä esim. lääketeollisuudessa OpenBIOML, BIO GPT jne tuovat nopeutta ja tehokkuutta kehitykseen3.Ohjelmistokehityksessä Copilot, Alphacode, Pitchfork jne automatisoivat, kiihdyttävät ja jopa demokratisoivat koodituotantoa, dokumentointia tai testausta. Esim. Copilot on tehostanut McKinseyn omaa +25 %:lla.
🟢 Mitä uutta kirja tarjoaa?- PODit ovat kasvneet agile tiimien taikasvuhakkeritiimien tilalle- Digitaalinen kaksonen on toivetila, jota yritysten pitäisi tavoitella- Data-tuotteet auttavat yrityksiä standardoimaan datalähteensä tuotteistetuiksi sisäisiksi palveluiksi- Case Lego on malliesimerkki digitaalisesta transformaatiosta
🔴 Kuusi sanaa kirjasta: ”Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.” (Arthur C. Clarke)