Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Move fast & fix things

Move fast & fix things

🔵 Käsillä on menetelmäopas, jolla luvataan ”viikossa” ratkaisuja. Kukaan ei sano “I wish I had taken longer and done less”, ja sen takia pitää olla menetelmä, jolla viikossa saa asiat uudelle uralle. Kohderyhmänä on johdon kehittäminen sekä organisaation kulttuurin muuttaminen.

🟢 Kirjan tavoite on tarjota nopea ja hauska muutosjohtamisen työkalu. Se toimii oppaana vaikeiden ongelmien ratkaisemiseen sekä muutoksen kiihdyttämiseen. Tavoite on ratkaista ongelma viikossa. Menetelmä on sukua kasvuhakkeroinnin tilannehuoneelle.

🟢 Keskeiset pääviestit:

– Kuinka hyvin organisaatio huolehtii sidosryhmistään, niin nopeasti organisaatio pystyy muuttumaan ja mukautumaan uusiin tilanteisiin.

– Luottamus on kulttuurin perusta, ja nopeus on avain muutokseen.

– Organisaation menestys riippuu vastuullisuudesta ja nopeudesta.

– Vauhti ja vastuullisuus ovat keskeisiä menestyksen tekijöitä organisaatiolle.

🟢 Kirjoittajalla on mielessä neljä organisaatiotyyppiä, joiden muutosjohtamiseen työkalu sopii. Organisaatiotyypit ovat: Vääjäämätön taantuminen, Kiihdyttävä erinomaistaja, Rempseä häirikkö, Vastuullinen isännöitsijä.

1) Kiihdyttävä erinomaistaja (Accelerating Excellence) kuvaa organisaatioita, joissa on luova kulttuuri ja tuloksellisuus tasapainossa. Ne ovat erittäin vastuullisia sidosryhmiään kohtaan ja tuottavat maksimaalisesti arvoa. Nämä johtavat lopulta organisaation menestykseen.

2) Vääjäämätön taantuminen (Inevitable Decline) kuvaa organisaatioita, jotka eivät huolehdi sidosryhmistään. Ne eivät luo arvoa sidosryhmilleen ja menettävät niiden luottamuksen. Tämä johtaa lopulta organisaation tuhoon.

3) Rempseä häirikkö (Reckless Disruption) kuvaa organisaatioita, jotka ovat liian nopeita muuttumaan ja kovia innovoimaan, mutta ovat heikkoja synnyttämään luottamusta. Ne eivät kykene ennakoimaan muutoksia ja tekevät virheitä. Tämä johtaa lopulta organisaation epäonnistumiseen.

4) Vastuullinen isännöitsijä (Responsible Stewardship) kuvaa organisaatioita, jotka ovat kiinni menneessä. Ne luottavat konsensukseen päätöksenteossa ja työntekijät ovat mukavoituneet. Tämä johtaa lopulta organisaation taantumaan.

🟢 Kirjan tarkoitus on toimia menetelmäoppaana nopeaan ongelmien ratkaisuun ja muutoksen aikaansaamiseen organisaatiossa. Tarkoituksena on vauhdittaa muutosta yhdistämällä nopeus ja luottamus.

🟢 Playbook tarjoaa järjestelmällisen viikkokalenterin vaikeiden ongelmien ratkaisuun:

– Maanantaina sovitaan, mikä on ongelma, joka ratkaistaan perjantaihin mennessä.

– Tiistaina päätetään, mitä tai kenen luottamus tarvitaan, jotta ongelma on ratkaistu perjantaihin mennessä.

– Keskiviikkona sitoutetaan avainpelaajat.

– Torstaina tehdään narratiivi/tarina, joka kertoo, miten ongelma ratkaistaan ja miten asiat ovat paremmin, kun muutos on saatu aikaiseksi.

– Perjantaina ei rikota asioita, mutta ajetaan suunnitelmaa ylinopeudella organisaatioon.

– Muuttuuko organisaation kulttuuri tai johtaminen viikossa riippuu ongelmasta, mutta ainakin on olemassa suunnitelma, miten eteenpäin.

🟢 Vinkkejä muutosjohtamiseen:

– Marcel Proustin kysymysten avulla saa muutoskeskusteluihin rungon. Muokkaamalla niitä omaan tilanteeseen sopivaksi saa yhtenäisen tavan käydä keskusteluja.

– Jan Carlzonin ja SAS:n muutosjohtaminen on tämän tarinan pohjalla, sen ymmärtäminen auttaa nopeuden merkitystä.

– Asenne: Kirjoittaja ehdottaa, että työssä omaksutaan antropologin ja johtajan asenne. ”The curiosity of an anthropologist and the accountability of a leader.”

🔴 Kuusi sanaa: “What is the trait you most deplore in yourself?” – Marcel Proust