Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Kasva tai kuihdu

Kasva tai kuihdu

🔵 ”Kun firmaan tulee kurkiaurana konsultteja, pitää hälytyskellojen soida.” (Antti Tiitola)
🟢 Kirja alkaa kutkuttavan jännittävästi määrittelemällä viisi myyttiä kasvusta. Ja jännittävästi tärkein on ikuinen kysymys – syntyykö kasvu kannattavuuden kustannuksella. Kirjoittajat vastaavat siihen kaukoviisasti, että kannattava kasvua on täysin mahdollinen konsepti.
🟢 Pääviesti on yrittäjyys. Heidän innoittajana on ollut Schumpe­terin talousteorian perusteesi, että kapitalistinen elinkeino­elämä on jatkuvassa liikkeessä, jonka moottorina ovat yrittäjät. 
🟢 Kirjan tavoite on kiteyttää haastattelujen pohjalta kasvuun tarvittavat edellytykset eli koota yhteen yrityksen kasvukaava. Caset eivät ole perinteisesti mediassa nähtyjä yrityksiä ja ihmisiä. Esim. Framery, Dottir, Heltti tai Antti Tiittola saavat ansaittua näkyvyyttä kirjan sivuilla.
🟢 Kirjan keskeinen oppi on haastattelujen pohjalta koottu 10 merkittävää kiteytystä, joista minua kiinnosti eniten väittämä, että orgaaninen kasvu on usein kannattavinta. Väittämän toinen puoli on, että epäorgaanisilla keinoilla kasvua ei synny. Huomionarvoista on, että haastattelut keskittyivät kasvuyrityksestä scale up-yritykseen, joissa yrityskauppojen jne työkalujen käyttö on vähäisempää kuin yleensä suurissa yrityksissä.
🟢 Kirjan parhaimpia osuuksia on keskustelu brand purposesta ja sen tuloksellisuudesta. Osuvasti kirjoittajat toteavat, että brand purposen olevan yrityksille taitolaji -”jos purpose ei puhuttele, se toimii huonommin kuin ilman purposea toimivat brändit.” Eli väärin käytettynä purpose vähemmän kuin pelkkä brändi.
🔴 ”Älä tee mitään, minkä vaikutusta et pysty todentamaan.”