Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Credible

Credible

🔵 Tuleeko Elisan uusi toimitusjohtaja epäonnistumaan työssään? Kyllä, jos uskotaan kirjan oppeja: ’When non-experts are put in charge of organizations, disaster often strikes.’ Generalistien ei siis kannata vaivautua, sillä tästä kirjasta saatte vain henkisiä mustelmia.”
🟢 Kirjan  pääviesti on, että menestyvissä organisaatioissa johtajien on oltava asiantuntijoita ja kirjan tavoite on korostaa asiantuntijajohtajuuden tärkeyttä esittelemällä sitä tukevia tutkimustuloksia.
🟢 Viisi tavoitetta asiantuntijajohtajalle: 1. Tarkoitus (purpose): Asiantuntijajohtajat kykenevät kertomaan yrityksen tarkoituksen ja kehittämään selkeän strategian, joka on sidoksissa yrityksen ydinosaamiseen.2. Päämäärä (long view): Asiantuntijajohtajat tekevät tulevaisuusinvestoinnit tutkimukseen ja kehitykseen sekä sitoutuvat huippuosaamiseen.3. Työtyyvyväisyys: He asettavat sopivia tavoitteita, antavat perusteltua palautetta sekä työn ohjausta työntekijöiden tulevaisuutta ajatellen. 4. Toimia esimerkkinä: Asiantuntijajohtajat asettavat riman korkealle ja toimivat esimerkkinä muille. 5. Viestiä: Asiantuntijajohtaja viestii huippuosaamista laadunmerkkinä muille.
🟢 Hyvässä bisneskirjassa on kaava ja niin myös tässä. Revansin laki eli organisaation selviytyäkseen sen oppimisnopeuden on oltava vähintään yhtä suuri kuin sen ulkoisen ympäristön muutoksen nopeus: => L = P + Q (learning = programmed knowledge + questioning insight)
🟢 Kirjan keskeiset opit ovat- Kritiikki yleisjohtajuutta kohtaan: Kirja kyseenalaistaa yleisjohtajuuden, generalistit ja yleiset johtamiskäytännöt väittäen, että ne voivat aiheuttaa ongelmia organisaatioissa kuten byrokratian ja heikon suorituskyvyn.- Asiantuntijajohtajuuden merkitys: Menestyäkseen organisaation johtajien on oltava syvällisiä asiantuntijoita omalla alallaan.
🟢 Johtamiselle ja laadulla on selvä korrelaatio. Esimerkiksi sairaala – jossa on toimitusjohtajana lääkäri, saa laatuarvosteluissa keskimäärin 25 % korkeampia arvioita, kuin sairaala jossa on lääkärikoulutettu johtaja.
🟢 Kirjassa on paljon case-yrityksiä ja henkilöitä, jotka alleviivaa asiantuntijajohtajuutta hyvässä ja pahassa: – Jack Welch: Mainitaan menestyksekkäänä johtajana, joka myrkytti GE-yrityskulttuurin ja tuhosi asiantuntijaorganisaation kapitalismin alttarilla. Hänen aikakauteensa ja toimintatapaansa viitataan paljon.- Paul Polman: Sai Unileverin loistamaan asiantuntijoiden avulla ja teki heidän avulla  rohkeita muutoksia, kuten kvartaaliraporttien ja tulosennusteiden poistamisen.- Elizabeth Truss: Tuhosi pääministerikautensa kahdessa kuukaudessa, koska ei käyttänyt asiantuntijoita apunaan.- Frederick Terman: Stanfordin perustajana ja insinöörinä, joka loi Silicon Valleyn ja loi Piilaaksomaisen johtamisperiaatteet.
🟢 Frederick Terman oli vaatimaton ja muotoili oman johtamistyylin, jota monet hyödyntävät nykyään. Mm. Hewlett-Packardin perustaja David Packard otti monet Termanin käytännöt käyttöön HP:ssä:A) Management by walking around,B) rohkaisi esihenkilöitä kiertämään ja keskustelemaantyöntekijöiden kanssa ymmärtääkseen ihmisten työtehtävistä ja huolista,C) kannusti muita töissään, D) eikä ottaa yksin kunniaa omista saavutuksistaan.
🔴 Kirja tiivistyy noin kuuteen sanaan: ”For 42 years I’ve been making small regular deposits in . . . [a] bank of experience . . . On January 15, 2009, the balance was sufficient . . . [that] I could make a very large withdrawal.” (Chesley ”Sully” Sullenberger Hudson-joesta)