🔵 Nyt olisi über-ideaa tarjolla ja ihan vakuuttavassa paketissa.
🟢 Kirjan tavoite kertoa miten COVID-kriisi muutti Pfizerin yhteiskuntasuhdejohtaja Sally Susmanin työtä. Hän kutsuu ”Breaking Through”-teemaansa über-ideaksi, jolla vakuutetaan kyyninen suuri yleisö, että lääkeyhtiöt ovat koko yhteiskuntaa palvelevia toimijoita eivätkä maineensa mukaisia huonoja Big Pharma-yhtiöitä.
🟢 Kirjan kolme keskeistä pääviestiä ovat:
– Politiikka: Se opettaa viestijäksi kun joutuu perustelemaan vihaisille äänestäjille päätöksiä, tukemaan poliittisia johtajia valtaisan paineen alla ja rakentamaan yhteenliittoumia yli puoluerajojen.
– Visuaalisuus: Miten American Expressiin visuaalinen viestintä ja poikkeuksellinen markkinointi olivat keskeisessä roolissa Susumanin kehittymisessä ammatissaan.
– Viraali: Kuinka Susman oppi Estée Lauderin palveluksessa “Telephone, Telegraph, Tell a Woman”-teorian ja viraaliviestinnän käytännöt.
🟢 Viestintä on Susmanin mielestään työtä, jota opitaan käytännön kautta, havainnoimalla mestarin työtä ja parhaimmillaan hyvän ohjaajan kanssa. Miten hän tietää sen? Koska hän kokee näin oppineensa ammattinsa. Kirjansa kautta hän haluaa tarjota osaaamisensa lukijalle ja siinä tietenkin amerikkalaisen bisneskirjan tyyliin tarjolla 10 oppia.
🟢 Tämä on myös outbound-viestintäopas, koska Susman tajusi että Pfizer voi ulospäin suuntautuvalla kontaktoinnilla saada yhtiön äänen paremmin kuuluviin.
🟢 Viestijän pitää osata ”pitchata” kuin myyjän. Hyvän pitchin kaava on:
1. Yksinkertainen kuin hymy (It’s as simple as a smile.)
2. Posiitiivisuus (A positive attitude is essential.)
3. Alentava asenne tappaa idean (Never talk down to people.)
4. Älä kuiluile (Mind the gap.)
5. Yrityskulttuuri ja viesti kulkee käsikädessä. (Align communications with corporate culture.)
6. Olen ainutkertainen (Locate your unique voice, tone, and cadence.)
7. Kutsu keskustelemaan viestilläsi (Be conversational.)
8. Karvoja nostattava lopetus! (End on a high note.)
🟢 Käsinkirjoitetut kiitos-viestit ovat myös Susmanin erityisosaamista ja hän korostaa niiden merkityksestä:
1. Kiitos-viestejä kirjoittaessa nopeus ei ole valtti, koska tärkeintä on että saat tiivistettyä kiitoksesi sisällön viestin vastaanottajalle.
2. Älä hätäile ja ole tarkka. Lyhyessäkin kiitos-viestissä saat yksityiskohtien avulla välitettyä paljon tunnetta vastaanottajalle.
3. Painota. Painottamalla asioita saat välitettyä kiitoksen lisäksi. Pystyt välittämään painotuksiasi, kiinnostustasi, tunteitasi kuin pelkästään kiitoksen.
4. Koskaan ei ole liian myöhäistä. Ja jos lähetät kiitos-viestin puoli vuotta myöhässä, niin lähetä silti ja pahoittele lyhyesti myöhässä olemista.
🔴 Kuusi sanaa kirjasta – ”Lighten Up! Delight with Humor”.