🔵 Kirjassa varoitetaan ankarasti kaikenmaailman palavista lautoista ja pyhistä lehmistä. Niiden avulla voit pilata kaiken kasvun ja ihan kaiken muunkin.
🟢 Kirjan tavoite on kertoa transformaatiosta, joka on seurausta internetin tuomasta mahdollisuudesta.
🟢 Pääviesti on, että onnistuakseen transformaatiossa yrityksen pitää kyetä uudelleenmäärittelemään liiketoimintansa. Pitää siis osata mielikuvitella, että mikä ei muutu 10 vuoden aikana ja rakentaa sen ympärille strategia.
🟢 Kirjan keskeiset opit digitalisaatiosta rakentuvat kolmen keskeisen asian ympärille
🟢 Opit ja kokemukset on haettu 12 yrityksestä, jotka ovat jo jättäneet digitaalisuuden taakseen. Siis transformaation kautta uudelleenmääritelleet liiketoimintansa ja näistä yrityksistä etsittiin korrelaatiota transformaation ja kestävän liiketoimintamenestyksen väliltä.
🟢 Transformaatiokaava = tieto + prosessit + teknologiat + taidot + kulttuuri
🟢 Tämä on ”how they did it”-kirja ja tietenkin ne ovat koottu seitsemäksi imperatiiviksi:
1. Mielikuvittele yrityksesti paikka maailmassa ja implementoi se.
2. Luo ja kasvata arvoa verkostoissa.
3. Hanki asiakasymmärrystä jota muut eivät pysty hankkimaan – sinun asiakkaista.
4. Tee organisaatiostasi lopputulos -orientoitunut.
5. Hanki kokeneita johtajia ja anna heille mandaatti tuottaa tuloksia.
6. Sosiaalisella sopimuksella henkilöstön kanssa he tulet osaksi transformaatiota.
7. Lopeta kaikenlainen mikro- ja nanomanageeraaminen.
BONUS: ”There is no passion to be found playing small and settling for a life that’s less than the one you’re capable of living.” (Nelson Mandela)
🟢 Kirjassa keskustellaan paljon nopeudesta, jota ihaillaan Osana muutosta. Alvin Tofflerin ”The Speed Trap” on klassinen ansa, jossa tehdään samoja virheitä nopeasti. Välttääkseen sen, niin pitää arvioida mitkä asiat eivät muutu ja sitten keskittyä niihin asioihin, jotka ovat asiakkaillet tärkeitä ja tehdä niissä mahdollisia nopeusennätyksiä.
🔴 ‘What’s not going to change in the next 10 years?’ (Jeff Bezos, 2012)