Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Ariely: Predictably Irrational

Ariely: Predictably Irrational

🔵 Kirjan pääviesti on, että olemme auttamattoman ennustettavan epärationaalisia, mutta se ei tee meistä avuttomia. 

✅ Kirjan tavoite on tutkia rationaalisuutta ja epärationaalisuutta sekä opettaa meitä huomaamaan systemaattisesti toistuvat virheemme sekä miten välttää niitä. Ariely on kuin Kahneman – hän opettaa esimerkkien avulla. Tiedostamalla tilanteet, jossa toimimme epärationaalisesti, voimme toimia viettiemme vastaisesti niin kotona kuin bisnesmaailmassa.

✅ Miksi olemme ennustettavan epärationaalisia? Tunteet, sosiaaliset normit, halumme suhteuttaa (relativity) asioita jne. vievät meitä pois loogisesti ja rationaalisesti johdetuista tilanteista. Epärationaalisuutemme tapahtuu ja toistuu samalla tavalla uudestaan ja uudestaan.

✅ Ja mitä on epärationaalisuus? Se on etäisyys täydellisyydestä. 

✅ Useimmat ihmiset eivät tiedä mitä haluavat ennen kuin näkevät sen. Vertailtaessa tyydymme pelkästään helppoihin ratkaisuihin. Siis asioihin, joita voimme vaivatta vertailla ja siksi monimutkaiset vertailut jäävät tekemättä. Kirjassa on esimerkki The Economistin tarjouksessa, jossa ostajaa juksataan ostamaan kallis lehti- ja internet -tilaus. Tavoite oli ”koukuttaa ihmiset” internet-palveluun lehden lisäksi.

✅ Downgrade – mitä enemmän meillä on tavaraa niin sitä enemmän haluamme sitä lisää. Miten rikkoa kamamania? Myymällä Porsche Boxsterin, niin vältymme ostamasta Porsche 911:n….🤩

✅ Hinnanmuodostuksessa tärkeintä on ensivaikutelma ja ankkurointi, joka on kaupantekemisessä tärkeintä. Siksi pitää muistaa:
– Kiihottuminen on kallista, kalliimpaa kuin uskommekaan, koska silloin teemme kaikkein irrationaalisimmat valinnat.
– Nollan historia – miksi maksamme liikaa, vaikka hinta on nolla. Ilmaiseen liittyy pelko, että menetämme jotain ja siksi olemme valmiita ”ilmaisiin” tuotteisiin, vaikka niiden kustannus syntyy jälkikäteen.
– Hinnoittelussa pitää huomata, että markkinahinta ja sosiaalinen hinta eivät voi sekoittua, koska silloin markkinahinta dominoi ja siksi rahalla motivointi on kalliimpaa.
– Lisäominaisuuksista maksaminen on turhaa, koska emme niitä koskaan tarvitse.
– Rehellisyyden hinta ei ole kustannusanalyysin lopputulos, vaan sosiaalisten normien lopputulos. Rehellisyyteen voidaan sitouttaa esim. tuomarivalan kautta. Esimerkiksi henkilöt, jotka testissä joutuivat muistelemaan 10 käskyä, niin eivät huijanneet lainkaan.
– Käteisen näkeminen tekee meistä rehellisiä, mutta digitaalisella rahalla ei ole samanlaista vaikutusta.

🔴 Siitäkin huolimatta, että haluamme olla rationaalisia, niin “the unexamined life is not worth living” (Socrates).