🔵 Muistatko miten Keltaisten sivujen liiketoimintamalli syntyi?
✅ Kirjan keskeinen oppi on – menestyvän alustan pitää yhdistää kysyntä ja tarjonta, luoda verkostovaikutus ja ratkaista muna-kana -ongelma. Verkostovaikutus on liiketoiminnan onnistumisen kannalta keskeisessä roolissa.
✅ Alustatalousliiketoimintamalleja on kahdenlaisia – innovaatio (iTunes) ja transaktio (Google haku)
✅ Innovaatioalustat ovat tuottavia, koska: 1. Ihmiset ovat valmiit maksamaan alustapalvelusta (Spotify). 2. Se saa osan kumppaneiden myynnistä (AirBnB).
✅ Innovaatioalustan neljä virhettä – hinnoittelu, luottamuspula, ylimielisyys kilpailijoihin ja liian myöhäinen markkinoille tulo.
✅ Transaktioalustat ovat tuottavia, koska:
1. Yhdistävät kysynnän ja tarjonnan (matchmaking).
2. Alentaa kustannuksia (reducing friction).
3. Täydentävät palvelut (complementary).
4. Täydentävät teknologiat (technology sales).
5. Mainonta.
✅ Tulevaisuuden kilpailu siirtyy kahteen segmenttiin.
1. Älykaiuttimet. <= KEHITÄ OMA ÄÄNISOVELLUS.
2. Kuljetuspalvelut. => PERUSTA YRITYS, JONKA ALUSTAPALVELU TARVITSEE.
⛔️ Tiedettiinkö me jo kaikki tämä? Meh.
P.S. Keltaisten sivujen liiketoimintamalli oli, että annettiin puhelinluettelo ilmaiseksi kuluttajille ja yritykset maksoivat näkyvyydestä. Samanlaiseen verkostovaikutukseen alustatalousyhtiöt pyrkivät.