Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Brorström, Palmgren, Väkiparta: Luksus – Suomalainen osaaminen kilpailuetuna

Brorström, Palmgren, Väkiparta: Luksus – Suomalainen osaaminen kilpailuetuna

Kirjasta

”We are Ladies and Gentlemen serving Ladies and Gentlemen” (Ritz-Carlton).

Minkälainen kirja oli?

Kirja oli yllättävä löytö suomalaisen tietokirjallisuuden joukosta. Mutta opettavainen ja erittäin syvälliseen ajatteluun innostava.

Mitkä ovat kirjan keskeiset ideat? 

Luksusliiketominnan pääedellytys on ennakoluulottomuus ja yksityiskohtien hallinta. Kiehtovuus syntyy ristiriidoista ja ääripäistä. ”Erikoisuus, erilaisuus ja oman jutun tekeminen ovat luksuksen peruselementtejä”. Differentiate or die!

Luksuksen pääkohderyhmä ovat superrikkaat, miljonäärit sekä hybridikuluttajat. On myös syntynyt uusi luksus ja sillä on hybridiluonne:

1)   Erinomainen tuote sisältää myös palvelun.

2)   Uusi luksus on myös suunniteltu käytettävyys mielessä.

3)   Se on myös saavutettavissa hintansa puolesta.

Toinen muutos on, että uusi luksus on siirtynyt verkkoon. Kohderyhmiä suunniteltaessa on hyvä huomioida kaksi kohderyhmää – turistit sekä kiinalaiset, japanilaiset sekä amerikkalaiset.

”Virheiden ennakointi on osa luksuspalvelun suunnittelua”.

Miksi suomalainen luksus? Hyvä luksus rakentuu brändin ympärille, jossa on tarina ja elämys. Ne liittyvät yleensä tuotteen tai palvelun historiaan. Suomen edellytykset ovat hyvät, koska meillä tuotetut tuotteet ovat lähtökohtaisesti hyvin tehtyjä, muotoiltuja ja korkealaatuisia. Sen lisäksi Suomeen liittyvä eksoottisuus on hyvä tarina, syrjäisyys on eksoottista, mutta tänne on silti hyvät lentoyhteydet. Meissä yhdistyy puhdas luonto ja vaatimattomuus sekä rehellisyys, ujous ja aitous. Toisaalta taas hyperrikkaiden viehtymys olla näyttämättä vaurauttaan on kasvamassa, johon sopii suomaliset luonteen piirteet. Suomalaisen luksuksen ainoa heikkous on funktionaalisuus ja suomalaisen luksuksen haasteita on tunnistettavuus.

Mitä meidän pitäisi tehdä kirjan perusteella?

Rakentaa WOW-tarina luksuksen ympärille?

1)   Prosessi kuten esim. käsityöperinne ja Macallan

2)   Palvelu kuten esim. Ritz-Carlton

3)   Illuusio kuten esim. Coco Chanelin elämä

4)   Elämyksellisyys kuten esim. Rolls-Royce tai Björn Weckströmin korut.

Mitä minun pitäisi itse tehdä? 

Kokeilla suomalaista luksusta.

Yhteenveto

Kirja kuudella sanalla – ”Luksus on välttämättömyyttä, joka alkaa siitä, mihin välttämättömyys loppuu.” (Coco Chanel)