🔵 Mistä Uber on tehty? Teknoburleskista, viranomaisten huijaamisesta ja 25 miljoonan dollarin tuhlaviikkoista Las Vegasissa. Ja yhdestä maailman sofistikoituneimmasta alustatalouspalvelusta.
✅ Tästä kirjasta opit miten päihität kilpailijat reguloidulla markkinalla ja kuinka globaalit operaatiot päihittävät lokaalit.
✅ Alunperin liikeidea oli on-demand, app-palvelu mustille luksusautoille.
✅ Kasvukaava:
1. kasvukaava oli: Free iPhone + yield management for limos
2: Viraali/sissimarkkinointi + WoM
3: Insentiivi kuskeille + ilmaisia matkoja asiakkaille + sotakassa = synnyttää kysynnän flywheel (Uber solved that problem by straight-up buying the chicken)
✅ Ensimmäinen toimitusjohtaja rekrytoitiin tällä twiitillä: “Looking 4 entrepreneurial product mgr/biz-dev killer 4 a location based service. . pre-launch, BIG equity, big peeps involved–ANY TIPS??”
✅ Yrityskulttuuri rakentui 20+ -vuotiaista MBA-opiskelijoista. Arvot olivat: Superpumped, Hustlin ja Juggernaut. Epävirallinen motto oli: “Kill or be killed”. Visa käteen ja menox.
✅ Kirjan tärkein oppi oli, että koskaan ei ole liian myöhäistä olla paras. ”But in Silicon Valley, being first doesn’t matter – being the best does.”
✅ Jokaisessa startupissa pitää olla sotahuone.
⛔️ Never trust a venture capitalist.